مدل‌‌های عملیاتی دیجیتال

مدل‌‌های عملیاتی دیجیتال
ممکن است صاحبان کسب و کارها برای اینکه تمام جنبه ‌های مدل عملیاتی خود را چابک نگه دارند و آن را توسعه مشترک دهند، نیاز به ارزیابی و سرمایه‌گذاری مجدد داشته باشند.

  برای ادامه دادن فعالیت با رویکردی دیجیتال، تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار نه تنها باید مدل کسب و کار خود را تغییر دهند بلکه برای رسیدن به مدل کسب و کار جدید،همه جنبه‌‌های عملکرد آن‌ها را از نو می‌‌آفریند. در عصر دیجیتال سود و منفعت فقط ازدارایی‌ها و منابع به دست نمی‌ آید  بلکه با یک تحول، رویکرد به سمت دارایی‌‌های غیرقابل لمس مثل برند و نرم‌افزارها تغییر کرده است و صنایع سرمایه محور سود کمی‌ دارند.

 31%  سهم سود صنایع خلاق،نوآور و ایده محور در سال 2015 در کشور‌های غربی  

 17%  سهم سود صنایع ایده محور،خلاق و نوآور در سال 1999 در کشور‌های غربی

 پنج راه ایجاد مدل عملیاتی دیجیتال

1- معرفی مدل‌های عملیاتی ماژولار

مدل‌های عملیاتی ماژولار روش‌های سخت و غیرمنعطف را با تکنولوژی، داده و فرآیند‌های منعطف جایگزین می‌ کنند.

2- ایجاد یک استراتژی دیجیتال اثربخش
 مدیران عامل باید رویکردی آزمایش  محور داشته‌باشند که از داده های آنی و واقعی استفاده کنند تا بازخورد فوری در مورد نوآوری‌های استراتژیک را شناسایی کنند.
3- تعبیه کردن اصول استارتاپ ناب

در مرکز استارتاپ‌‌های ناب دو ایده وجود دارد : محدودسازی هزینه‌هایی که برای مشتری ارزش ایجاد نمی‌ کنند و شکست سریع و مکرر.

4- حرکت به سمت عملیات فناوری اطلاعات سریع

صاحبان کسب و کار باید یک فرهنگ باز پرورش دهند که به دنبال همکاری و شراکت باشد و فناوری را سریعتر از آنچه که به طور مستقل می‌ تواند ساخته شود ایجاد کند.

5ایجاد یک مدل عملیاتی که از مشارکت و پلتفرم پشتیبانی کند

همکاری با اکوسیستم مزایایی از قبیل بهره وری عملیاتی ، مقیاس پذیری، نوآوری و تجربه بهتر ارائه می‌ دهد.

مطالعه موردی: Schneider Electric و Box

Schneider Electric از راه‌حل‌‌های محاسبات ابری Box استفاده می‌ کند هم برای اشتراک فایل‌‌های خارجی و هم فایل‌‌های داخلی.

قبل از استفاده از Box  تیم فناوری اطلاعات Schneider به دنبال راه‌حل‌‌های ابری بر اساس ویژگی‌‌های کلیدی مانند رابط کاربری کاربر پسند، اشتراک ساده اسناد به طور جهانی و دسترسی از راه دور بود.

در اجرای آزمایشی Schneider 4200 نفر از کارکنان خود را بدون هیچ آموزش خاصی از فناوری اطلاعات به Box  ملحق کرد (با نرخی حدود 1000 کاربر در هر 1.5 هفته) با ادامه این روند فناوری اطلاعات Box را با اپلیکیشن شبکه اجتماعی شرکت  به نام  Tibbr به منظور دریافت بازخورد از کارکنان یکپارچه کرد.درحال حاضر Schneider حدود 67000 کاربر در Box دارد. Schneider توانسته است با کاهش سرور‌های خود هزینه ها را تا 30 درصد کاهش دهد.

منبع: Information Schneider Electric Corporate

            www.box.com

   

 

نوشته شده توسط ادمین در تاریخ 1399/10/21