برای ادامه دادن فعالیت با رویکردی دیجیتال، تعداد زیادی از صاحبان کسب و کار نه تنها باید مدل کسب و کار خود را تغییر دهند بلکه برای رسیدن به مدل کسب و کار جدید،همه جنبههای عملکرد آنها را از نو میآفریند. در عصر دیجیتال سود و منفعت فقط ازداراییها و منابع به دست نمی آید بلکه با یک تحول، رویکرد به سمت داراییهای غیرقابل لمس مثل برند و نرمافزارها تغییر کرده است و صنایع سرمایه محور سود کمی دارند.
31% سهم سود صنایع خلاق،نوآور و ایده محور در سال 2015 در کشورهای غربی
17% سهم سود صنایع ایده محور،خلاق و نوآور در سال 1999 در کشورهای غربی
پنج راه ایجاد مدل عملیاتی دیجیتال
مدلهای عملیاتی ماژولار روشهای سخت و غیرمنعطف را با تکنولوژی، داده و فرآیندهای منعطف جایگزین می کنند.
در مرکز استارتاپهای ناب دو ایده وجود دارد : محدودسازی هزینههایی که برای مشتری ارزش ایجاد نمی کنند و شکست سریع و مکرر.
صاحبان کسب و کار باید یک فرهنگ باز پرورش دهند که به دنبال همکاری و شراکت باشد و فناوری را سریعتر از آنچه که به طور مستقل می تواند ساخته شود ایجاد کند.
همکاری با اکوسیستم مزایایی از قبیل بهره وری عملیاتی ، مقیاس پذیری، نوآوری و تجربه بهتر ارائه می دهد.
مطالعه موردی: Schneider Electric و Box
Schneider Electric از راهحلهای محاسبات ابری Box استفاده می کند هم برای اشتراک فایلهای خارجی و هم فایلهای داخلی.
قبل از استفاده از Box تیم فناوری اطلاعات Schneider به دنبال راهحلهای ابری بر اساس ویژگیهای کلیدی مانند رابط کاربری کاربر پسند، اشتراک ساده اسناد به طور جهانی و دسترسی از راه دور بود.
در اجرای آزمایشی Schneider 4200 نفر از کارکنان خود را بدون هیچ آموزش خاصی از فناوری اطلاعات به Box ملحق کرد (با نرخی حدود 1000 کاربر در هر 1.5 هفته) با ادامه این روند فناوری اطلاعات Box را با اپلیکیشن شبکه اجتماعی شرکت به نام Tibbr به منظور دریافت بازخورد از کارکنان یکپارچه کرد.درحال حاضر Schneider حدود 67000 کاربر در Box دارد. Schneider توانسته است با کاهش سرورهای خود هزینه ها را تا 30 درصد کاهش دهد.
منبع: Information Schneider Electric Corporate
www.box.com