بحران مهارت باعث می شود که چالش جذب و حفظ مهارتهای مناسب بیشتر از هر زمان دیگری به شرکتها فشار بیاورد.
اساسا در سالهای اخیر، نیروی کار منبع مهمی از مهارتها و استعدادهای دیجیتال خواهد بود.در هر حال جذب و حفظ یک کار دلهرهآور خواهد بود.برای شناسایی توانمندیها و پیچیدهتر شدن احراز شغل، سازمانها باید با شفافیت بیشتری به استخدام و فعالیت بپردازند.
بحران مهارت
یک استراتژی مناسب برای جذب و حفظ استعدادها، بستگی به پشتوانه و حمایت مدیر ارشد دارد.
انگیزه تنظیم، توسعه و تقویت فرهنگ دیجیتال باید از بالا به وجود بیاید.
با این حال شرکتهای کمی تغییرات اساسی در هیئت مدیره و رهبری موردنیاز خود ایجاد میکنند.
81% می گویند که به دنبال دامنه گستردهتری از مهارتها هستند.
73% از مدیران اجرایی کمبود مهارتها را به عنوان تهدیدی برای کسب و کار خود معرفی می کنند.
مطالعه موردی :Rio Tinto
Rio Tinto نیروی کار خود را با ابزارهای هوشمند در «معدن آینده» خود هوشمند میسازد.
این خلاقیت امنیت، بهرهوری، مصرف انرژی و تاثیرات محیطی را بهبود میبخشد.
مفهوم معدن آینده به انسانها و ماشینها برمیگردد که در کنار هم کار می کنند و موجب هم افزایی میشوند و مجموع آنها بیشتر از جمع تک تک آنها به عنوان منابع دانش است.
کارگران توانمندسازی شدهاند که خیلی موثرتر روی زمین کار کنند. نرم افزار مجموعه پیچیده دادهها را تفسیر کرده و یک نمایش سه بعدی کاربرپسند از معدن ایجاد میکند که به راحتی و سرعت توسط نیروی کار معدن قابل فهم است.
منبع :Rio Tinto, Mining Weekly
هفت مرحله ایجاد نیروی کار دیجیتال
ایجاد نیروی کار دیجیتال فراتر از صرفا استخدام و توسعه استعداد است و همچنین مستلزم این است که صاحبان کسب و کار به روشهای مختلفی در مورد تقویت نیروی کار خود فکر کنند.
جذب و حفظ استعداد
جذب و حفظ استعداد با گوش دادن به حرفهایی که کارمندان درباره یک شرکت می گویند ، چه در خارج و چه در داخل ، شروع می شود.کارمندانی که به آنها مراجعه می شود عملکرد بهتری دارند.بنابراین کارآفرینان باید کارمندان خود را تشویق کنند که از شبکه های خود برای معرفی کارمندان با استعداد استفاده کنند.
از نسل هزاره 1 انتخاب کنید
طرحها و استراتژیهایی باید به منظور افزایش استخدام نسل هزاره و تشخیص اینکه مهارتهای دیجیتال آنها برای کدام قسمت سازمان متناسبتر است، در قالب برنامه های توسعه شغلی و ایجاد فضاهای کاری مناسب، توسط مدیران طراحی گردد.
ایجاد نیروی کار با مهارتهای دیجیتال
سازمانها باید به طور فعالانه مهارتهای مورد نیاز درون شرکتی خود را توسعه دهند و آموزش را یک جز اساسی از استراتژی مدیریت خود سازند و با استخدام رهبران دیجیتال و خبرگان دیجیتال، مهارتهای دیجیتال به سازمان خود بیاورند
رهبری در عصر دیجیتال
رهبران باید افراد دارای ذهنیت دیجیتال و مایل به تغییر وضع موجود را را استخدام کنند. یک راه ممکن برای سازمانها برای تسهیل تغییرات از بالا، ایجاد کارگاههای فناوری و نوآوری و یا تشکیل کمیته های مشورتی در سطح هیئت مدیره است.
تقویت فرهنگ دیجیتال در سازمانها
عواملی که فرهنگ یک شرکت دیجیتالی را تشکیل میدهند شامل درک قوی از هدف مشترک و نیروی کار دیجیتال با کیفیت بالا هستند.رهبر باید خلاقیت افراد را آزاد سازد و متدولوژیهای استارتاپ ناب رابه کار گیرد مانند تفکر طراحی و هکاتونها.
ایجاد محیطی که انسانها و رباتها بتوانند به طور موفقیت آمیزی باهم همکاری کنند
در صورت تهدید مشاغل به وسیله اتوماسیون.کارکنان باید بتوانند ارزیابی کنند که امکان مهارتآموزی مجدد کارگران در کنار روباتها یا در نقشهای جدید وجود دارد یا خیر.
یکپارچهسازی نیروی کار بر اساس تقاضا
موثرترین راه برای استخدام، از راه پلتفرمهای آنلاین استعدادیابی است. بکارگیری نیروهای کار مستعد میتواند به بهبود کیفیت کلی منابع انسانی کمک کند.
72% درصد از 300 شرکت بزرگ ایالات متحده، اروپا و آسیا هیئت مدیره با سواد دیجیتال ندارند.
مطالعه موردی : زاپوس(Zappos )
زاپوس یک فروشگاه خردهفروشی آنلاین لباس است که معتقد است که بهترین ایدهها و تصمیمات از پایین به بالا ایجاد میشوند.جز مدیرعامل هیچ فرد دیگری در این شرکت عنوانی را یدک نمیکشد.
Holacracy یک ساختار مدیریتی بر اساس وظایف است که یک شرکت باید به جای ساختار گزارشگیری استاندارد، به کار گیرد که هسته فرهنگ سازمانی Zappos را تشکیل میدهد. از این رو طرحهای نوآورانهای برای توانمندسازی کارکنان در شرکت به منظور تعامل بیشتر با مشتری طراحی شده است که میتوان از دادن آزادی به آنها برای نشان دادن شخصیت خود در حساب کاربری توییتر زاپوس و ترغیب آنها به کار از راه دور در کافی شاپها و اماکن مشترک برای افزایش ارتباطات شخصی با مردم که باعث افزایش خلاقیت می شود، نامبرد.
منبع: Business 2 Community, Zappos